A LABOR VEZETŐJE

fotó: Czimbal Gyula (MTI)

Végvári Zsófia – ELTE Művészettörténeti doktorjelölt

Végvári Zsófia 1974-ben született Miskolcon. A művészet és a festmények szeretete a szülői háttérnek köszönhetően már gyermekkorában kialakult, hiszen édesapja a neves művészettörténész, Végvári Lajos, édesanyja pedig Máger Ágnes festőművész.

A Festményvizsgálati Laboratóriumot, ahol természettudományos módszerekre támaszkodva tárja fel a műkincsek titkát, 2008-ban alapította Budapesten. Ám hosszú út vezetett idáig…

A gimnázium után tehetsége és vizuális műveltsége révén a Miskolci Nemzeti Színházban jelmezasszisztensként kezdett dolgozni. Ezt követően a képzőművészeti Egyetem Látványtervező szakára nyert felvételt, ahol már a tanulmányi évek alatt különböző filmekben, színházakban kapott szakmába vágó megbízásokat. 24 évesen elnyerte az év jelmeztervezője díjat!

2001-től aztán a TV2 munkatársa lett és olyan nívós műsorok tereit alkothatta meg, mint a Híradó vagy a Jó estét Magyarország, valamint az MTV1 politikai háttérműsorának, a Híradónak és az Estének tervezett több nagyszabású díszletet.

Az életében, egyszersmind a karrierjében nagy változást jelentett szeretett édesapja elvesztése. Végvári Lajos neves művészettörténészt halála után azzal vádolták meg, hogy téves/hamis szakértői véleményeket adott egyes műtárgyakhoz.

„50 tudományos könyv és monográfia szerzőjeként, több mint 50 szakmában töltött év után kizártnak tartottam tévedését, főleg olyan szerzők esetében, akikről könyvet is írt. Ettől kezdve változott meg az életem: azt tűztem ki célul, hogy tisztára mosom becsületét az alaptalan vádakból. Ebből a motivációból nőtt ki mostani hitvallásom és hivatásom, a természettudományos festményvizsgálat, mely, lehet mondani, Európában is szinte egyedülálló vizsgálati eljárást biztosít a festmények azonosítására”

A képek eredetének vizsgálatakor a művészettörténészek stíluskritikai, ikonográfiai és „ideológiai” elemzéseket végeznek, holott a látvány, mely alapján eldönthető, hogy ki lehet a festőművész, fizikai és kémiai komponensekből áll össze – tehát elengedhetetlen a vászon és festékek elemzése.

A Kortárs Műgyűjtő Akadémián tartott előadás közben (Forrás: Facebook)

Az ELTE BTK Művészettörténeti Doktori Iskolájának doktorjelöltjeként Csontváry Kosztka Tivadar és Munkácsy Mihály egyedi festékhasználatát mutatja be készülő dolgozatában, felhívva a figyelmet arra, mennyire nem összekeverendő az anyagok által látható „művészi stílus”. Csontváry Kosztka Tivadarról készült tanulmányai olvashatóak a művészről szóló weboldalán is, ahol egyedi hangvétellel, kultúrtörténeti környezetén keresztül mutatja be Csontváry művészetét.

Vannak nagyon jó hamisítványok, de tökéletes nem létezik – állítja Zsófia. A labor eszközparkja, mely kivételes felkészültséget mutat, számtalan vizsgálattípussal képes kiszűrni a hamisítványokat.

A Festményvizsgálati Labor és vezetője független irodaként azon munkálkodik, hogy megtisztuljon a magyar műtárgypiac és a vásárlók újra biztonságban érezhessék magukat.

Ezen misszió része és fontos célja, hogy a magyar aukciós házak kizárólag szakértői vélemények és természettudományos vizsgálatok egzakt eredményeinek együttesével bocsájthassák aukcionálásra a beválogatott munkákat. Hogy ez a vízió mikorra fog valósággá válni, még kérdéses. Ám korán sem lehetetlen. Addig is szakmai konferenciák és a témába vágó képzések előadójaként népszerűsíti tudományát és segíti a hozzá betérő műgyűjtőket képeik megismerésében.

Azt talán még korai lenne megjósolni, hogy gyermekei mennyiben követik majd őt, hiszen Laura 7, Marcell 3 éves, de az bizonyos – kiindulva az elmúlt 8 év rendületlen fejlődéséből és töretlen sikereiből -, hogy Végvári Zsófia hosszútávra kötelezte el magát a természettudományos festményvizsgálat mellett a hamisítók, kóklerek ellehetetlenítése, a műtárgypiac megtisztítása és a vásárlók védelme érdekében. Forduljanak hozzá bizalommal!

/szöveg: Szalóczi Katalin, Kaiser Kata/

fotó: Vajda János (MTI)